Zawieszanie tablic reklamowych na ścianach budynków, wolnostojące urządzenia reklamowe w pasach drogowych, wieszanie banerów na budynkach zabytkowych, budzi wiele kontrowersji. Jest też bardzo często przedmiotem sporów zwłaszcza z organami administracji budowlano-architektonicznej czy urzędu ochrony zabytków. Wszystko ze względu na brak jasnych uregulowań prawnych w tym zakresie.
W Prawie budowlanym nie
ma definicji tablic i urządzeń reklamowych, dlatego też należy posługiwać się
powszechnym znaczeniem tych pojęć. Można uznać, że pojęcia używane w innych
ustawach np. w ustawie o drogach publicznych czy ustawie o planowaniu
przestrzennym, wyjaśnią pojęcie nośników reklamy, ale są one utworzone
specjalnie na potrzeby tych konkretnych ustaw. Poszukiwanie odpowiedzi na
pytanie czy zgodnie z prawem budowlanym, na tablice i urządzenia reklamowe
inwestor będzie zobligowany uzyskać pozwolenie na budowę czy wystarczy zgłoszenie,
powinno znaleźć się w ustawie prawo budowlane.
Definicja tablicy i urządzenia reklamowego
Przez tablice i urządzenie
reklamowe należy zatem rozumieć nośnik informacji i promocji wizualnej w
jakiejkolwiek materialnej formie wraz z elementami konstrukcyjnymi i
zamocowaniami. Przy czym, należy przyjąć, że konstrukcja urządzenia reklamowego
będzie bardziej skomplikowana niż tablicy reklamowej.
Za poglądem wyrażanym przez sądy administracyjne, pozwolenie na budowę jest
wymagane, gdy dane urządzenie reklamowe jest trwale związane z gruntem.
O tym nie decyduje natomiast sposób i metoda tego związania, czy też
technologia wykonania fundamentu. Nie jest też istotne czy istnieją możliwości
techniczne przeniesienia urządzenia w inne miejsce. Istotne jest czy wielkość
urządzenia, jego konstrukcja, przeznaczenie i względy bezpieczeństwa wymagają
trwałego z gruntem związania.
Powyższe wynika między innymi z wyroku NSA z dnia 1 marca 2011 (II OSK 2558/10) zgodnie z którym, wyznacznikami tego, czy obiekt wolnostojący jest trwale związany z gruntem, są wielkość obiektu, jego masa i względy bezpieczeństwa.
Jeżeli tablica czy urządzenie reklamowe nie będą na trwałe związane z gruntem, wtedy wystarczy zgłoszenie takiego nośnika reklamy.